Aspekt środowiskowy to element działań lub wyrobów lub usług organizacji, który wzajemnie oddziałuje lub może wzajemnie oddziaływać ze środowiskiem.
Mówiąc o środowisku przedsiębiorstwa należy myśleć o otoczeniu, w którym działa ta organizacja z uwzględnieniem:
- powietrza
- wody
- ziemi
- zasobów mineralny
- flory i fauny
- ludzi i ich wzajemnych zależności
Aspekt środowiskowy możemy podzielić na Bezpośrednie i pośrednie.
Bezpośrednie aspekty środowiskowe obejmują działania organizacji, nad którymi zakład sprawuje kontrolę zarządczą.
Mogą obejmować, ale nie tylko: emisje do powietrza, uwalnianie do wód, zapobieganie powstawaniu zanieczyszczeń, recykling, ponowne użycie, transport i usuwanie odpadów stałych i innych, takich jak odpadów niebezpiecznych, korzystanie z gruntów i też ich zanieczyszczanie, korzystanie z zasobów naturalnych i surowców (w tym energii), problemy lokalne (hałas, wibracje, odory, pył, efekt wizualny, itp.), zagadnienia związane z transportem (towarów, usług i pracowników). To także ryzyko wypadków środowiskowych i wpływów wynikających lub mogących wynikać ze skutków wydarzeń, wypadków i potencjalnych sytuacji awaryjnych. Aspekty środowiskowe w ten sposób mogą mieć wpływ na bioróżnorodność.
Kategorie zaliczane do bezpośrednich aspektów środowiskowych to:
1.Emisje do powietrza i wody;
2.Generowanie, recykling i usuwanie odpadów;
3.Korzystanie z gruntów i ich zanieczyszczanie;
4.Korzystanie z zasobów naturalnych, surowców i energii;
5.Wpływ na bioróżnorodność;
6.Oddziaływanie wywołane przez środki transportu;
7.Zagrożenie środowiskowe powodowane awariami;
8.Problemy lokalne (hałas, wibracje, nieprzyjemne zapachy, wibracje, pyły, itp.).
Pośrednie aspekty środowiskowe – to takie, które mogą powstawać w związku z działalnością zakładu w związku z prowadzonymi działaniami, wyrobami i usługami organizacji.
Działania, którymi nie może w pełni zarządzać. Takie działania organizacji, jej wyroby i usługi mogące skutkować znaczącymi aspektami środowiskowymi, pozostającymi poza pełną kontrolą zarządczą zakładu.
Mogą one obejmować (ale nie tylko): zagadnienia dotyczące wyrobów (projekt, rozwój, opakowanie, transport, wykorzystanie oraz odzysk/usuwanie odpadów), inwestycje kapitałowe, udzielanie pożyczek, świadczenie usług ubezpieczeniowych, nowe rynki zbytu, wybór i strukturę usług (np. transport lub usługi w zakresie zaopatrywania w żywność, decyzje administracyjne i planistyczne, strukturę oferty wyrobów, efekty działalności środowiskowej oraz praktyki środowiskowe wykonawców, podwykonawców i dostawców).
Kategorie pośrednich aspektów środowiskowych obejmują:
1.Zagadnienia dotyczące wyrobów (projekt, opakowanie, transport, wykorzystanie oraz odzysk i usuwanie odpadów);
2.Inwestycje kapitałowe, udzielanie pożyczek oraz świadczenie usług ubezpieczeniowych
3.Wybór i struktura usług;
4.Decyzje administracyjne i planistyczne;
5.Struktura oferty wyrobów praktyki środowiskowe dostawców i kontrahentów.
Określenie aspektów środowiskowych jest podstawą w określeniu celów środowiskowych w firmie, dają one podstawę do działania zgodnie z normą ISO 14001:2015.
Zajrzyj również do artykułów o podobnej tematyce:
Obowiązki przedsiębiorców z zakresu ochrony środowiska
Certyfikat PN-EN ISO 14001 :2015
Dyrektywa CSRD, kolejna rewolucja?